شقایق فراهانی، مصاحبه با رضا رشیدپور را در برنامه دید در شب با معرفی چهار کاری که در جشنواره فیلم فجر پذیرش شده، یعنی فیلم “کفش‌هایم کو” از کیومرث پوراحمد، “آبنبات چوبی” ساخته حسین فرحبخش، “نیمه شب اتفاق افتاد” از تینا پاکروان و “نقطه کور” از مهدی گلستانه، که پیش از این ۲۳ روز نام داشت آغاز کرد.

شقایق فراهانی درباره رابعه اسکویی که به تازگی به شبکه GEM پیوسته است می‌ گوید که اطلاعی از این موضوع نداشته است، جای هیچ کدام از آنها هم نبوده اما این افرادقطعا می‌ روند بدنبال آزوهایشان که بعضی‌ هایشان برآورده می‌شود و برخی برآورده نمی‌شوند.

رضا رشیدپور می‌ گوید زندگی جنگ است، اما شقایق فراهانی آن را تایید نمی‌کند و می گوید: حتما فکر کرده‌ اند که بهتر می‌ توانند زندگی کنند.

شقایق فراهانی که فرزند بهزاد فراهانی است در این گفتگو می‌ گوید ،سالها پیش زمانیکه کمیته او را گرفته بوده گفته است: من دختر معاویه‌ام تا مرا آزاده کنند. و اینگونه از نام پدر سواستفاده می کردم.

گلشیفته فراهانی پیش از این تنها یک بار در تلویزیون ایران گفتگو داشته است که آنهم در مقابل رضا رشیدپور بوده است.شقایق فراهانی درباره رفتن گلشیفته و حواشی پیرامون او، می‌گوید من جای گلشیفته نبودم.یادم است سال ۸۸ خیلی از هنرمندان یا مردم انتقاد می‌ کردند من پیش خودم فکر می‌ کردم که خدایا من را در جایگاه دیگران قرار نده. من هم اگر جای دیگران بودم کارهایی می‌ کردم و فیلم‌ هایی بازی می‌ کردم. از خدا می‌خواستم که من را در جایگاهی قرار ندهد که اشتباهی بکنم.

 

او می‌گوید گلشیفته برای استعدادی که واقعا داشت در جایگاه خوبی قرار گرفت. رشیدپور می‌ پرسد شما گلشیفته را به سینما بردید، او جزو تراز اول ها بوده است، میم مثل مادر و سنتوری را بازی می‌ کند. طبیعی است که حسادت کنید، راحت باشید و بگویید.

شقایق فراهانی پاسخ می‌دهد :الان که ۴۳ سالم است به این فکر می‌ کنم که چطور شد که گلشیفته این طوری شد اما می‌ دانم اگر خودت به خودت رای ندهی در کائنات، کائنات هم به تو رای نمی‌ دهد. آن زمان من خودم را قدر الان دوست نداشتم. من فکر می‌ کنم که آن موقع خیلی پر از خشم بودم، خشمی که مربوط به دوران کودکی‌ ام بود، اجتماع بود یا شرایط زندگی‌ ام بود و اینها باعث شد که من به این درجه از آگاهی نرسیدم.

او ارتباط سن را با این موضوع رد می‌ کند و آن را آگاهی می‌ نامد. می‌ گوید نمی‌ دانم که حالا رسیده‌ ام یا نه اما حالم بهتر از آن دوران‌ هاست.

فراهانی می‌گوید بعضی از کارها را دلی می‌ روم، بعضی‌ ها را برای پول می‌ روم، بعضی‌ ها را برای رودربایستی می‌ روم و بعضی را هم می‌ گویم نه نمی‌ روم.

او فاسد بودن سینمای ایران را تایید نمی‌کند.رشیدپور می‌گوید فساد را در پیشنهاد های بی‌ شرمانه می‌ داند و از افرادی که در این زمینه صحبت می‌ کنند مثال می‌ آورد. شقایق فراهانی می‌گوید: نه اصلا.  از آن نظر فاسد نمی‌ دانم. کسی که به او پیشنهاد می‌ شود قطعا جاذب آن پیشنهاد است.

رشیدپور از قول آنها می‌گوید طرف می‌ گوید من دوست داشتم ستاره شوم اما به من گفتند راهی نیست باید از این مسیر رد بشوی. شقایق فراهانی می‌ گوید او آن قدر عاشق آن کار نبوده است. یعنی همه بازیگران ایران از آن سد گذشته‌ اند و موفق شده‌اند؟ من آن را باور ندارم. من فکر نمی‌ کنم این باشد اما اگر هم بوده خود طرف جاذب آن بوده است. برو زحمت بکش بیان‌ ات را درست کن. راه رفتنت را درست کن.

شقایق فراهانی ۳ سال آمریکا زندگی کرده است. به همین خاطر به درخواست رشیدپور کمی انگلیسی و البته به فرانسوی هم صحبت می‌ کند.

شقایق فراهانی می‌ گوید که شاید کمتر از ۱۰ نفر باشند که در میان بازیگران خانه خودشان را دارند، بازنشستگی دارند، دغدغه مالی ندارند. خب این را بازیگران خارج از کشور کمتر دغدغه دارند و تاکید می‌کند : برای بازیگران خودشان. اما ما برای وزشکاران جهانی‌ مان هم نداریم.

او مدعی دانشی در زمینه روانشناسی بود که رضا رشیدپور از او درباره “یونگ” می‌ پرسد. او یونگ را شاگرد فروید می‌ داند که در نهایت با هم ناقض می‌شوند.

فراهانی می‌ گوید که من مثلا عاشق برتولوچی هستم اما اگر عکسش را نشانم بدهند نمی‌ دانم کیست. رشیدپور می‌ گوید اما می‌ دانید که فیلم آخرین امپراتور متعلق به چه کسی است. این موضوعات اشاره‌ ای بود به گفتگوی رشیدپور با سحر قریشی. رشیدپور می‌ گوید در آن مصاحبه صادقانه‌ ترین بخش آن وقتی بود که می‌ گفت نمی‌دانم. شقایق فراهانی زمینه‌ سازی می‌ کند تا در آلبوم برنامه اگر کسی را نمی‌ شناخت اشکالی نداشته باشند.

شقایق فراهانی الگوی خود را در میان بازیگران سوسن تسلیمی می‌ نامد و خانم فائقه آتشین (گوگوش). او می‌گوید از بچگی این دو نفر روی من تاثیرگذار بوده‌ اند.

رشیدپور می‌ گوید که شقایق فراهانی شنبه قرار است به کنسرت هنگامه قاضیانی برود. فراهانی بازخوانی ترانه‌ های قدیمی را توسط هنرمند و بازیگر زن ایرانی، هنگامه قاضیانی جاری شدن دوباره عشق می‌ نامد.

شقایق فراهانی می‌گوید فوتبالی نیستم اما چون پدرم بهزاد فراهانی استقلالی است، من هم هم استقلالی هستم.

او می‌گوید پدر و مادرش با حضور گلشیفته فراهانی (گلی) در سینما مخالف بوده‌ اند اما با حضور شقایق فراهانی مخالف نبوده‌ اند. چون گلشیفته پیانو کار می‌ کرد و می‌ گفتند قاعدتا در آنجا موفق تر خواهد بود تا سینمای ایران.

او می‌گوید خواهر های خوبی با گلشیفته هستند. او می‌گوید شاید مامانش باشم. یک شب در کار کلاه پهلوی به کارگردانی آقای دری، هر چه می‌ گفتم دو جمله را کات می‌ دادند. آقای دری نمی‌ پذیرفت و حسی که داشتم غلط بود. اضطراب داشتم و ری‌ اکشن آدم‌ ها را می‌ دیدم. کار را آقای دری آف کردند . من خرد شدم و شکستم.

آمدم خانه و من اگر سامی را نداشتم همان شب خودکشی می‌ کردم. فردایش نهار خانه خانواده همسر گلی (گلشیفته فراهانی) دعوت داشتیم من گفتم که آبروم رفت و اینها. اما گلی گفت این اتفاقی که افتاده اصلا مال بازیگر است. گفت شقایق من اصلا یک روزی می‌ روم سر صحنه می‌ گویم نمی‌ توانم کار کنم. حرف‌ هایی به من زد که من دلم آرام گرفت.

رشیدپور در این میان به اعتماد به نفس بالای گلشیفته اشاره می‌کند. مصاحبه به شوخی درباره بهتر بازی کردن شقایق به گلشیفته می‌ کشد و از آن گذر می‌ کنند. شقایق می‌گوید در میم مثل مادر، بخش اولش که حامله است به گلشیفته بیشتر می‌ خورد اما بخش دومش بیشتر خواهر بود و از لحاظ سن نمی‌ خورد به ماجرا. شاید یک خانمی هم سن و سال من که مادر شدن را تجربه کرده باشد بهتر بود.

شقایق فراهانی خود در ۲۰ سالگی مادر شدن را تجربه کرده است.در این‌ جای برنامه موضوع به سام، پسر شقایق فراهانی که در استودیو است کشیده می‌ شود. سام به جلوی دوربین می‌ آید. او ۲۳ ساله است، او از شقایق فراهانی به عنوان مادر تعریف می‌کند: خیلی سخت است. کار بازیگری وقت شما را می‌ گیرد. اما من همیشه غذایم آماده است. من کمبود مادرم را اصلا حس نکرده‌ ام در زندگی. دستپختش هم خیلی عالی است. من دروغ نمی‌ گویم. یک جاهایی مشکل هم هست. هیچ پدر و مادری بی مشکل نیستند و هیچ بچه‌ ای هم نیست که مشکل نداشته باشد.

شقایق فراهانی به عنوان آرزوی کودکی سام، می‌ گوید که او همیشه می‌ خواسته با مادرش به پارک برود.

سام حسامی به مادرش شقایق فراهانی در بازیگری از ۲۰ نمی‌تواند نمره بدهد اما می گوید مادرش از معدود بازیگران ایرانی است که همه نقش‌ ها را بازی کرده و تنوع نقش‌ را داشته است و همه نقش‌ ها را توانسته قابل قبول در بیاورد. او در میان نقش‌ های مادرش فیلم پروانه‌ ای در باد را مثال می‌زند.

سام حسامی می‌گوید امیدوار است فرصتی پیش بیاید که شاگردی مادر و پدر بزرگش را بکند. او در میان مادرش و خاله‌اش (گلشیفته فراهانی) یکی را بهتر از آن‌ یکی نمی‌داند.

شقایق فراهانی از ناتوانی‌ اش در فضای مجازی می‌گوید و اضافه می‌ کند من خشم‌ هایی از بچگی از پدرم دارم .مثلا این موضوع که من از او کمتر کتاب می‌ خوانم باعث خشم من میشد. در نتیجه سال‌ ها چیزی نخوانده بودم جز روانشناسی که به آن علاقه داشتم. اما دنیای مجازی خواسته یا ناخواسته باعث می‌ شود که چیزهایی را بخوانم. آن قدر هم بد نیست که از آن انتقاد می‌شود.

شقایق فراهانی می‌گوید من خودم به تجربه خودم تمرین کردم عدم وابستگی را. از مال شروع می‌ شود. از غریزه های اصلی که مثلا من عاشق خوردن ماهی و گوشت بودم اما دو سال است که نخورده‌ام. با موبایل هم همین طور رفتار کرده‌ام.

رشیدپور می‌گوید که بعضی از ستاره‌ هایمان مورد انتقاد قرار می‌ گیرند که در پدیده‌ های اجتماعی حضور ندارند. می‌ گویند انرژی هسته‌ ای، تحریم، برجام، سیاست به من چه. یک عده دیگری مرتب در حال اظهار نظر درباره مسائل اجتماعی هستند. شما کدام هستید؟ شقایق فراهانی می‌ گوید من خودم به شخصه به چیزی معتقدم که هر فکری و هر فرآیند ذهنی که ایجاد می‌شود بی دلیل نیست.

مثلا درباره موضوع گرمایش زمین می‌ گوید چقدر ما در سال‌ های پیش، روی آن کار کردیم و من را مسخره می‌ کردند که :برو بابا مثلا حالا می‌خواهی برق را کم کنی که انرژی را کم کنی؟” این قضیه را خیلی از بچه‌ های سر صحنه یادشان است که می‌ خواستم تلاش کنم. الان که می‌ بینم در اروپا مثلا دوشنبه را گذاشته‌ اند که گوشت نخورند دلم شاد می‌شود که تعداد “من” ها زیاد بوده‌ اند در جهان یا مثلا جداکردن آشغال‌ های خشک و تر. که می‌بینم الان شهرداری گذاشته است کیسه‌ ای برای این کارها.
رشیدپور اینها را کارهای بی‌ خطر می‌ داند اما می‌ گوید مثلا فلان بازیگر چرا در موضوع تسخیر سفارت عربستان موضع نمی‌ گیرد؟ و شقایق فراهانی می‌ گوید اظهار نظر هزینه دارد. منظورم فقط سفارت عربستان نیست. به طور کلی می‌ گویم.

او درباره کلیدواژه خشم که در ذهن او وجود دارد می‌ گوید از این کلمه به لحاظ روانشناسی دارد استفاده می‌ کند، شاید حسرت باشد، شاید کلمه دیگری باشد.

شقایق فراهانی سال ۸۲ را آخرین بار ممنوع‌ التصویر شدنش می‌ داند. دلیل آن جمعی بوده است که دور هم جمع شده بودند..

شقایق فراهانی درباره مسعود ده‌نمکی و با دیدن عکس او می‌ گوید که واقعا در مورد فروش فیلم‌ ها و اعدادی که می‌ گویند مشکوک است.او می گوید: نمی‌ دانم همیشه برایم علامت سوال بوده است که چطور این قدر می‌ فروشد. از طرف ایشان یک بار به من پیشنهاد بازیگری شد که من سر کار بودم.

شقایق فراهانی عکس مهناز افشار را که می‌ بیند می‌گوید “یا ابوالفضل”، او می‌ ترسد که عکس‌ ها را نشناسد. درباره مهناز افشار می‌ گوید به خاطر زحمتی که برای ارتقای سطح کاری خود کشیده است از مهناز افشار سپاسگذار است و می‌ گوید که این زحمت را از شور عشق تا الان در کارهایش می‌ بیند.

عکس داریوش مهرجویی که می‌ آید می‌گوید خوشحال است که در فیلم لیلا نقشی داشته است و از آن نقش به عنوان شبحی در اپرا نام می‌ برد. او از هامون تعریف می‌ کند و خشمی از زن را در تمام فیلم‌ های داریوش مهرجویی حس می‌کند. می‌گوید مثلا در هامون ضد زن بوده است. رضا رشیدپور هم به شوخی می‌گوید که تهمینه میلانی جبران می‌کند. او در این‌ جا کلمه خشم از مرد را استفاده می‌ کند. شقایق فراهانی درباره تهمینه میلانی وارد بحث نمی‌ شود اما درباره داریوش مهرجویی می‌گوید که امیدوار است این خشم را کنار بگذارند.

عکس بعدی گلشیفته فراهانی است. شقایق فراهانی جایی که عکس گرفته شده است را نمی‌ داند.سوال رضا رشیدپور اشاره‌ ای به غیرتی شدن بهزاد فراهانی در زمانی که او را کمیته گرفته است دارد. می‌گوید واکنش بهزاد فراهانی در زمانی که اتفاقاتی برای گلشیفته افتاد چه بود؟ شقایق فراهانی می‌ گوید که غیرتی بودن با سنتی بودن فرق می‌ کند.

شقایق فراهانی می‌ گوید که پدرم و مادرم جوری ما را بار آوردند که هر کسی تجربه خودش را در زندگی داشته باشد. سعی می‌ کنیم همدیگر را راهنمایی کنیم، دعوا کنیم، مشاجره کنیم، اما در نهایت هر کسی تصمیم خودش را می‌ گیرد و احترام می‌ گذاریم به تصمیمی که می‌ گیریم. او می‌گوید که پدرم در حال پاس کردن امتحان خودش است. او اضافه می‌ کند که این را از منظر خوبی می‌ گویم.

عکس بعدی سام درخشانی است. او می‌گوید که وقتی بازی او را در یک سریال با کامبیز دیرباز دیدم خوشحال شدم و حتی فکر می‌ کنم که یک سر و گردن آمده بالاتر.

عکس بعدی، پدر شقایق فراهانی، بهزاد فراهانی است. او بهزاد فراهانی را دنیایی از تجربه می‌ نامد و می‌ گوید دنیایی از عشق است وجود او. می‌ گوید بهزاد فراهانی عصبی نیست ولی خیلی رک است و می‌ خندد و اضافه می‌ کند که من هم از او الگو گرفته‌ ام.

او عکس بعدی را سحر قریشی می‌ نامد. او می‌گوید او را خیلی می‌ شناسد و در یک کلیپ کوتاه هم هم‌بازی بوده‌اند که قرار بوده از طرف فارابی یک سکه هم برایش بگیرند که نگرفته‌ اند. او می‌گوید کاری از او ندیده است که نظر بدهد.

شقایق فراهانی عکس جیمز کامرون را دیده و به شوخی می‌ گوید مسعود کیمیایی است؟ شقایق فراهانی او را دارنده پرفروش‌ترین فیلم‌ های هالیوود می‌ نامد. او خود را طرفدار فیلم ترمیناتور می‌ نامد.

تصویر هدیه تهرانی، عکس بعدی است. توضیح می‌ دهد که دوباره دارد پررنگ می‌ شود و از این موضوع خوشحال است. همین‌ طور درباره محمدرضا گلزار می‌ گوید که همه می‌ گویند که نان خوشگلی و زیبایی اش را می خورد، اما سینما نیاز به چنین چهره‌ هایی دارد تا این گردونه اقتصادی سینما هم بگردد.

جواد ظریف، چهره بعدی است. می‌ گوید در دوره ی لوزان دست به دعا بوده است که تحریم‌ ها تمام شود و از این بابت از جواد ظریف ممنون است.

شقایق فراهانی می‌ گوید آقای روحانی را مثل خاتمی، آن زمانی که بودند، قلبا دوست دارد و احساس راحتی می‌ کند از وقتی ایشان آمدند خیلی اتفاقات خوبی افتاد برای ما. سواد سیاسی ندارم اما همین تحریم‌ ها و اتفاقاتی که افتاد فکر می‌ کنم اتفاقات خوبی بود.

او آینده ایران را غیر قابل پیش‌بینی می‌ داند. نمی‌داند ۶ ماه دیگر بهتر است یا ۶ ماه دیگر بدتر است.

او می‌گوید که جای گلشیفته فراهانی نبوده‌ ام که بدانم از ایران می‌ رفتم یا نه.شقایق فراهانی می‌ گوید که من که ساعت ۲ قطعی شد به اینجا بیایم، نرسیده بودم که کارهای قبلی شما را ببینم. به هر کس گفتم می‌ روم امشب برنامه آقای رشیدپور می‌گفتند نرو. می‌خواهد ضایعت کند. در مقابل آن، برخی می‌ گویند اوه چه باحال حتما برو.

رضا رشیدپور در پایان برنامه می‌گوید که نمی‌ خواهد تریبون سیاسی کسی باشد. حضور افرادی که در صنعت و اقتصاد صاحب‌ نام هستند به آن کمک می‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *